Szükség van-e a keleti elkerülő útra?

By 2018. február 21.Közlekedés
closeEz a bejegyzés régen lett közzétéve, tartalma emiatt már érvényét veszthette.

Most, hogy hosszas várakozás után végre a megvalósulása felé tart az autópálya-összekötőnk, úgy tűnik, hogy kellett egy újabb nagy ígéret, amire éveket lehet majd várni. A szerencsés kiválasztott a fiók mélyéről ismét előhúzott keleti elkerülő út lett.

Az út tervéről 4-5 éve hallottunk utoljára, a beruházás ötlete azóta már némiképp feledésbe is merült. Egészen mostanáig. Az utóbbi napok politikai kampányának hála egyre gyakrabban kerül szóba ugyanis ismét az út, kedden pedig odáig jutottunk, hogy a miniszterelnök ígéretet tett a megépítésére. Kampányban mindent osztunk kettővel, ami elhangzik, de az elkerülő út emlegetésétől még így is tartunk kicsit. Komoly kétségeink vannak, hogy tényleg szüksége van Egernek egy ilyen fejlesztésre. Gondolatunk nagyon makacsnak bizonyul, már egy 2014-es cikkben is hangot adtunk neki, álláspontunk pedig azóta sem változott, mutatjuk az ellenérveinket.

Kis átmenőforgalom

Ahogy a linkelt bejegyzésben is említettük régen, Egernek elhanyagolható az átmenő forgalma. Ha létezne ilyen kifejezés, azt mondanánk, hogy zsákváros vagyunk, Eger elhelyezkedése miatt elenyésző azoknak a közlekedőknek a száma, akiknek szükségük lenne kerülőútra. A legnagyobb átmenőforgalmat Szilvásvárad turizmusa és a Berva ipari parkja generálhatja, ez a két csoport viszont aligha elég ahhoz, hogy indokolttá tegyék az elkerülőt.

Nem tudnák kihasználni az egriek

Egy elkerülőútnak elsősorban persze az átmenő forgalomnak kellene szólnia, de miután nálunk ilyen csak nagyon kismértékben van jelen, nézzük meg, hogy legalább a helyiek profitálhatnak-e belőle valamit. Nos, nem igazán. A város szerkezete miatt a keleti elkerülőnk a szó szoros értelmében kerülő lenne, egriek részére nem gyorsítana semmin-semmit. A 25-ös főút Eger közepén haladva, a belvárosi apró félkört leszámítva egy gyönyörű, egyenes gerincet alkot, amin 15-20 perc alatt átszelhető a város egésze és amiről nem mellesleg minden könnyen elérhető. A keleti elkerülőre sem benzinben, sem időben nem érné meg kimenni a lakosok meghatározó részének.

Kezelhető az egri forgalom

Tény, hogy Egerben is egyre több az autó, az is tény viszont, hogy ez a 25-ös főúton okozza a legkisebb fennakadást. Nem araszolunk félórákat dugókban, a főúton az számít a csúcsidő torlódásának, ha csak a második zöld jelzésen tudunk áthaladni. Ez is kényelmetlen persze és kezelésre szorul, de az elkerülő ebben aligha segíthet bármit is. Arról nem beszélve, hogy a legnagyobb probléma a történelmi belváros közlekedésében van, kevés a parkolóhely és úgy általában kevés a hely, emiatt viszont sok az egyirányú utca és ugyanígy sok a rájuk zúdított autós is. Ők mind a belvárosba jöttek, az elkerülővel nem mentesülnénk tőlük.

A jelenlegi állapotra rendezkedett be a város

Hogy a 25-ös útnak vannak olyan szakaszai, amik mellett kényelmetlen lakni, az vitathatatlan. A hozzá közel fekvő házak eredetileg nem ilyen terhelésre lettek építve, a megnövekedett forgalom okozta por és zaj olykor tényleg elviselhetetlen. Fontos viszont, hogy ez az út már jó pár éve itt van, a körülötte élők többsége vagy alkalmazkodott így hozzá azóta, vagy pedig úgy költözött mellé újonnan, hogy tudta, mit vállal. Az elkerülő út kihasználtságát (és így a 25-ös tehermentesítését) azzal tudnánk elérni, ha átterelnénk rá annyi kamiont, amennyit csak lehet. Ez a művelet viszont egy kertvárosi övezet határába épített útnál finoman fogalmazva is igencsak veszélyes lenne. Nem lenne szerencsés ekkorát kockáztatni a keleti városrészekkel, főleg úgy nem, hogy a 25-ös út az elkerülő megépítése után is ugyanúgy megmaradna egy forgalmas főútnak.

Mehetne jobb helyre a pénz

Az elkerülő út aránytalanul drága lenne a várható kihasználtságához képest, azt a pénzt ezer jobb helyre el lehetne költeni a város közlekedésfejlesztésében. A problémánk alapját egyelőre nem a forgalom nagysága adja, hanem annak a nem megfelelő szervezése. A közösségi közlekedésünk állapota siralmas, lassan ahány busz, annyiféle, hiányzik az utastájékoztatás, a buszozás most kényszermegoldás, semmiképp sem alternatíva, bőven lenne mit javítani rajta. Emellett kialakíthatnánk ingyenes parkolóhelyeket a belváros szélén, a Hadnagy utcai egység kiváló példa rá, ingyenes, kényelmes, ennek megfelelően egész nyáron szép is a kihasználtsága. Kellenének még ilyenek a város déli részére, hiszen a legtöbben innen érkeznek Egerbe. Tovább fejleszthetnénk a kerékpáros infrastruktúrát, fedett, netán zárható (emiatt akár jelképes díjjal fizetős) tárolókkal. Átépítésre szorul az Egervár vasútállomás melletti kereszteződés, illetve a Sas utca is, bár ezek elméletileg már tervben vannak. Az említett munkák költsége összeadva is az elkerülőúténak a töredékét tennék ki, viszont cserében valóban kevesebb autóst vonzanának a belvárosba. Akik meg bejöttek, ők gördülékenyebben haladhatnának a céljuk felé. És akkor a 25-ös út újragondolásáról még szó sem esett, új kanyarodósávokkal, zöldhullámmal talán ott is lehetne javítani az áthaladás gyorsaságán.

Meggyőzhetőek vagyunk és simán el tudunk képzelni olyan szakvéleményt, ami más belátásra bír minket, egyelőre viszont nem találkoztunk még ilyen dokumentummal. Jelenleg inkább csak egy hangzatos, ám jelentősen pocsékló és felesleges fejlesztésnek tűnik az elkerülő út, aminek tőlünk szokatlan módon, a legkisebb mértékben sem várjuk a megvalósulását.

Ehhez a bejegyzéshez röviden a facebook oldalunkon-, hosszabban kifejtve pedig egy válasz cikkel lehet hozzászólni.