Skip to main content
Közlekedés

Kegyelemdöfést kaphat a Gárdonyi tér

By 2022. február 21.február 25th, 2022

A belváros 2012. évi rehabilitációjának egyik érdekes hozománya a Gárdonyi tér volt. A területet egyfajta kiszolgálótérként álmodták meg, melynek fő célja az lett volna, hogy a Dobó tér nagyobb eseményei ide is átérhessenek.

A kiszolgáló funkció aztán inkább kevesebb mint több sikerrel működött, na meg eleve nem volt nagy fesztivál sem minden nap a szomszédban, így az új tér leginkább csak üresen állt az év meghatározó részében. Tény, hogy nem volt szép látvány, ám mégis meg lehetett bocsájtani neki ezt a funkciónélküliséget, hiszen korábban egy balkáni állapotokat idéző autóparkoló működött itt, aminél igazán minden megoldás jobbnak számított.

Látván, hogy Gárdonyi teréből aligha lesz sikeres rendezvénytér, vizionáltunk már magunkban mindent a helyére… Például egy hatalmas sörteraszt kismillió asztallal vagy egy kellemes pihenőparkot árnyas fákkal a térkő helyén. Bár sok mindent el tudtunk képzelni, azért volt, amire legvadabb álmainkban sem mertünk volna gondolni… Hát persze, hogy végül ez valósult meg! Egy falusi búcsú az év minden napján Eger főterének szomszédságában.

 

A Gárdonyi tér sorra kapta és kapja máig a funkcióra vitatható sikerű, ám városképileg egyértelműen ártó kiegészítőit.

A lejtmenet az „EGER” felirat érkezésével kezdődött még 2018 környékén. Kezdetektől fogva nem szerettük az új jövevényt, de hát közelről nézve nem csúnya, nem árt senkinek és kényelmesen el is fér a Gárdonyi téren, így mit lehessen tenni, mostanra egészen megbékéltünk vele.

Aztán jött az óriáskerék, amivel már kicsit összetettebb volt a viszonyunk. Mert bár tény, hogy adott szögből nézve képes izgalmasabbá formálni a városképet, jó a tetejéről a kilátás és egy új turisztikai attrakció is született a személyében, ám az is kétségtelen, hogy a belváros eleganciájához mindezek ellenére sem illeszkedik. Azt azonban mindmáig nem sikerült egyértelműen eldöntenünk, hogy összességében inkább még segíti a várost, vagy inkább már árt neki, bizonyára éppen a határon járhatunk. Nem így a legújabb kiegészítőkkel, az adventi vásár után is utcán hagyott árusító bódékkal, melyek a fotónkon is láthatók.

Az előző városvezetés egyik üdvözölendő koncepciója volt, hogy nem, vagy csak nagyon indokolt esetben engedélyeztek ilyen jellegű utcai értékesítést a történelmi belvárosban, mondván: 1) árt az utcaképnek 2) sok az üres üzlethelyiség és először kapjanak azok funkciót 3) nem annyira méltányos azokkal szemben, akik komolyabb összegeket fizetnek ki saját ingatlanra vagy bérleményre. A felsorolás minden pontjával máig csak egyetérteni tudunk, igaz, a gépezetbe anno is többször került porszem, hiszen valahogyan a Centrum áruháztól is lehetett területet foglalni, így mégis csak kerülhettek utcai árusok a főtérre. Azért egyébként a jelenlegi vezetést is dicséret illeti, hogy a polgármester váltás óta sem lepték el utcai árusok Egert. A tárgyalt, ma is kint álló faházak hátterét nem ismerjük, nem tudjuk, hogy ők a várostól vagy az áruháztól kaptak-e engedélyt, az biztos mindenesetre, hogy ártanak az utcaképnek – függetlenül attól, hogy a bérlőik alapvetően amúgy szimpatikusak és a képviselt minőségükre sem lehet panasz.

Negyedik esküdt ellenségünket a minden nyáron felbukkanó, kölcsönözhető elektromos kisautók jelentik, többnyire a Dobó téren, olykor pedig a Gárdonyi téren. Gagyik és balesetveszélyesek, elképzelni nem tudjuk, hogy miként kaphatnak engedélyt az Érsekkerten kívül bárhol máshol a városban, kiváltképp olyan területen, ahol sok a gyalogos és autók is megfordulnak.

Volt már eddig világító feliratunk, forgó-színes játékunk, bódés árusunk, elektromos kisautónk a Gárdonyi téren, mi kellhet még a falusi búcsúhoz? Hát egy kisvonat! És láss csodát (meg a február 24-i közgyűlés 26. előterjesztését), belátható időn belül akár ezt is megkaphatjuk! „A közkedvelt szolgáltatás elvárt magas minőségének hosszútávú zavartalan biztosítása érdekében” a város szabályozni szeretné a városnéző kisvonatok működését. Addig alapvetően örömteli a hír, hogy kezdjenek valamit a jelenlegi össze-vissza kinézetű járművekkel, a történet azonban egy ponton éles kanyart vesz: egy alternatív indulási pont lehet a Zalár József utca 7. és 9a. szám előtti rész, ami természetben a hobbibolt előtti szakaszt jelenti.

Erősen vitatható, hogy mennyire hiányoznak még kisvonatok is Magyarország egyik legszebb és legelegánsabb főtere mellől, de a válasz leginkább, hogy semennyire. Az elképzelés külön pikantériája, hogy Mirkóczki Ádám polgármester tavaly ősszel még azt hangoztatta, hogy minden autót kitilt a belvárosból. Bár az elképzelés már akkor is több sebből vérzett, a terv egyelőre olyan jól halad, hogy ha a Közgyűlés rábólint, akkor hamarosan már menetrend szerinti kisvonatok is közlekedhetnének a sétálóövezetben *. A forrásként használt előterjesztés a szöveg alatt letölthető.

* Frissítés: A tervezett megálló helyszíne a polgármester szerint nem a belvárosi övezet része, ezért jöhet be a kisvonat.

Kapcsolódó letöltés

Előterjesztés