Skip to main content
Közlekedés

Teljesen átalakul Eger közösségi közlekedése

By 2021. december 8.

2022-től beköszönt a Kánaán Eger közösségi közlekedésében, a Közgyűlés december 8-i döntése szerint januártól egy jelképes, 1 000 forintos árú bérlettel buszozhatunk egész évben a városban. Napokon belül gyökeresen átalakul Eger teljes közlekedése, de a pozitívumok mellett azért van néhány árnyoldal is.

Nincs ingyenebéd

Komoly kérdést vet fel a Volán kieső bevételeinek kompenzálása. A kelleténél kicsit gyorsabban zajlott minden az ügy körül, de ha jól értjük a helyzetet, akkor az 1 000 forintos éves utazásunk kb. 300 millió forint plusz kiadást jelent majd a városnak. Ez az összeg ahhoz a kb. egymilliárd forinthoz adódik hozzá, amit így is, úgy is fizetnünk kellene a közlekedési társaságnak. 300 millió forint különbség egy megyeszékhely életében nem eget rengetően nagy összeg, de azért nem is olyasmi, ami fölött könnyedén szemet hunyhatnánk. A városvezetés tervez ugyan megnövekedett bevételekkel, de félő, hogy ez nem lesz elégséges a veszteségek betömködésére, és más, adott esetben fontosabb városi feladattól is el kell majd vonni forrást azért, hogy szinte ingyen buszozhassunk.

Aggasztó a plusz bevétel tervezett forrása

A városvezetés elsősorban a parkolási díjak megemeléséből kívánná finanszírozni a plusz kiadást. Ez egy nagyon egyszerű és érthető logikai szál, melyben azért támogatjuk a közösségi közlekedést, hogy kevesebben autózzanak, ergo, aki a Kánaán ellenére is ragaszkodik a négykerekűjéhez, ő bűnhődjön és fizessen többet. Ez az elképzelés egészen addig szimpatikus, amíg buszon ülve nézegetjük az autókat, onnantól viszont, hogy azért vezetünk és parkolunk, mert muszáj, a szimpátia gyorsan csökken.

Ezután sem adhatjuk el az autónkat

Bár kétségtelen, hogy az 1 000 forintos éves bérlettel érdemben javul a közösségi közlekedés megítélése, a városlakók azért ezután sem fognak egy emberként buszra szállni. Például azért nem, mert a keleti vagy nyugati kertvárosi részeken élnek, ahol ritka a buszok közlekedése, vagy pedig azért sem, mert mondjuk a Szépasszony-völgybe vagy kórházba utaznak, melyek egyike sem lesz ezután sem elérhető közvetlenül busszal.

Kicsit mindenki számára vállalhatóbb lesz a buszozás

Az Egerben közlekedő helyi buszok rettenetes állapotban vannak, öregek, nincs rajtuk utastájékoztató rendszer és komfortszintjükkel sem képesek arra, hogy sokak számára alternatívát jelentsenek. Ez a helyzet valamelyest javul majd, ugyanis az 1 000 forintos éves bérlet bevezetését egyéb átszervezések is kísérik. Legfontosabb közülük, hogy a jobb állapotú helyközi járatok is részt vesznek ezután a helyi utasok szállításában. Nem mindegyik és nem minden vonalon, de adott viszonylatokon akár ilyen buszokkal is utazhatunk majd. A lépés nem titkolt szándéka, hogy így megspórolható lesz néhány aggastyán helyi gép kiküldése a forgalomba. A komfortot tavasszal 6 darab új, elektromos busz beszerzése is tovább növeli majd.

Rengeteg lesz a változás

Az átszervezés szinte teljesen felforgatja a helyi buszozást. Ma még idegenül hangoznak ezek a jelölések, de pár nap múlva megoldható lesz, hogy a 16-os járatról átszálljunk a 112-esre, majd este már a 914-es éjszakai járattal utazzunk haza. Tiszta világváros hangulat, nem igaz?! De ha kevés lenne a számjegy, a helyiként használható helyközi járatok tovább színesítik a felhozatalt, mert lesz itt 3405-ös, 3406-os és 3410-es busz is. Ezt egyszeri halandóként átlátni szinte lehetetlen, ezért egyre sürgetőbbé válna a menetrend integrálása legalább a Google rendszerébe, hogy a telefonunk jelen időben tudjon nekünk menetrendet és útirányt súgni, ahogy ezt távolsági járatoknál és vonatoknál egyébként már ma is megteszi. Akit érdekelnek vagy érintenek a változások, neki a két legfontosabb dokumentum a Változásjegyzék , valamint a Menetrend, vonalhálózattal együtt, melyek a szavakra kattintva letölthetők.

Mindennel együtt nagyon pozitív döntés született

Hosszú felsorolásunkat olvasva úgy tűnhet, mintha rossznak gondolnánk a Közgyűlés döntését, pedig közel sem ez a helyzet, sőt! Természetes, hogy minden döntés generál újabb problémákat, de így működik a világ és egészen addig nincsen gond, amíg a pozitívumokat legalább kétszeres terjedelemben lehetne ragozni. Most pedig így állunk, kezdve akár a legfontosabbal, hogy az 1 000 forintos éves bérlet valószínűleg tényleg alkalmas lesz rá, hogy tömegeket csábítson át autóról buszra. Nem mindenkit és nem napi szinten, de sokakat, alkalmanként, és már ez is hatalmas lépés a város élhetősége és közlekedhetősége szempontjából. Egyelőre minden afelé mutat, hogy egy igazán elegáns megoldást sikerült találni egy komoly problémára. Az 1 000 forintos bérlet ötlete még biztosan csiszolódni fog a jövőben, de az irány már jó, és ha az elképzelés valahogyan anyagi szempontból is fenntartható lesz, akkor elmondhatjuk, hogy egy lépéssel közelebb jutottunk Nyugat-Európához.

Kapcsolódó letöltés

Közgyűlési anyag

Új üzletek Egerben

Ha megadod az email címedet, levelet küldünk, amikor új elem kerül fel az üzletfigyelő listára. Elérhetőségedet nem használjuk fel más célra, és bármikor leiratkozhatsz, ha nem kérsz több értesítést.