Skip to main content
Közlekedés

Minden autót kitiltana a történelmi belvárosból Mirkóczki Ádám

By 2021. október 22.

Szokásos havi interjúján vett részt a TV Egerben Mirkóczki Ádám polgármester, az október 21-i adás Youtube-on visszanézhető.

Bevalljuk, mostanra már a legjobb szándékunk ellenére sem mindig tudjuk komolyan venni Eger első emberét. A polgármester nagyon sok mindent mond, köztük vegyesen nettó hülyeségekkel és jó gondolatokkal, de ezeket csak a legritkább esetben követik tettek. Kicsit olyan, mintha sörözés közben fantáziálnánk haverokkal Egerről, tétek és következmények nélkül. Ez az erőtlen, de hangos politika egyelőre újnak számít Egerben, de ezt is meg lehet szokni, most egy ilyen korszakot él a város. 

Lényeg a lényeg, hogy már egyre kevesebb nyilatkozatát hallgatjuk meg a polgármesternek, és azokra is inkább csak súlytalan eszmefuttatásként tekintünk, de ebben a kategóriában néhány ötlettel azért érdemes komolyabban is eljátszani. Legutoljára az egri tram-train volt ilyen, most pedig a történelmi városmag teljes lezárása az autók elől, ami az említett interjú 46. percében hangzik el (közvetlenül azután, hogy polgármesterünk azt fejtegeti, hogy őt az sem zavarná, ha a Dobó tér olasz hangulatú, kockás abroszos asztalokkal lenne tele).

Mirkóczki Ádám szerint helytelen, hogy a történelmi belvárosban megnövekedett az autós forgalom. Ezzel aligha lehet vitatkozni, szerintünk is helytelen és valószínűleg mindenki más is így gondolja. Polgármesterünket viszont itt elragadja a hév, és arra jut, hogy mindenkit kitilt a belvárosból. Mindenkit. Lakókat, futárokat, áruszállítókat – vagy hát őket mégsem, de a jelenlegi délelőtt 10 óra helyett ők is csak 9:30-ig hajthatnának be, mert ettől bizonyára sok minden megváltozna.

A forgalomcsillapítás egyik kiváló eszköze lehet az utcák elárasztása (pilot projekt 2017-ből).

A történelmi városmag forgalomrendezése kb. azóta megoldandó feladat, amióta egyáltalán korlátozták a területen a közlekedést. Egy nagyon érzékeny és nagyon sokakat érintő témáról van szó.

Akik fölött a legkönnyebb szemet hunyni, azok a lakók. Aki a sétálóbelvárosban él, valamit-valamiért elven, hát fogadja el, hogy vannak különböző nehézségek. Nyilván életszerű határok között, de ez a réteg gond nélkül korlátozható a közösség érdekében. A szolgáltatók viszont már egy sokkal nehezebb kérdésnek számítanak.

Míg a lakók közül aligha jelent gondot, ha valaki elköltözik, a kereskedőkről ugyanez már nem mondható el. És aligha kérdéses, hogy egy szigorúbb, már-már ellehetetlenítő korlátozással számos szolgáltató döntene a költözés mellett – egyébként könnyedén elindítva ezzel egy öngerjesztő folyamatot is.

Kétségtelen, hogy a kereskedőknek is hozniuk kell áldozatokat, de ha nem ismerjük fel, hogy a belvárosnak (és így Eger egészének is) létszükségletet jelentenek ezek az üzletek, akkor talán a leglényegesebb részlet fölött hunytunk szemet. Az egri belváros nem csak egy belváros a sok közül, hanem egy nemzetközi attrakció, Eger fő karaktere, ami csak akkor működik, ha tényleg működik, ha élet van benne. Ha jó szándéktól vezérelve is, de véletlenül tönkre tesszük a hangulatát azzal, hogy kiüresítjük, hát lényegében azzal tönkre tesszük Egert magát is.

Kétségtelenül fontos, hogy kényelmesen, csendben és biztonságban sétálhassunk, de ennek az egésznek csak akkor van értelme, ha van miért sétálgatnunk a belvárosban. Tetszik, vagy nem, Egernek elemi érdeke lehetőségek szerint segíteni a történelmi városmagban működő szolgáltatókat, például azzal, hogy gond nélkül megkaphatják az áruikat.

Egy erősebb korlátozással legalább a vendéglátóhelyek jól járhatnának elvileg, hiszen nagyobbak és kényelmesebbek lehetnének a teraszaik, de sajnos ez sem ennyire egyszerű, mivel üres üzletek árnyékában jelentősen megcsappanna a forgalmuk. Éppen azzal sikerülne elűzni a gyalogosokat, amivel nekik akartunk volna kedvezni. A probléma itt persze most nagyon leegyszerűsítve szerepel, de érezhető, hogy a belváros helyzete valóban nagyon kényes téma, amihez csak finoman és óvatosan érdemes hozzányúlni.

Érdekesség, hogy talán a jelenlegi rendszer jelentené egyébként a legélhetőbb alternatívát. Persze csak akkor, ha ez a rendszer valóban működne. A történelmi belvárosba 10 óra után ma is csak engedéllyel lehetne behajtani, előtte is csak áruszállításként, az utcákon napközben tilos lenne parkolni. És itt a probléma, hogy minden csak feltételes módban, papíron létezik. Mielőtt polgármesterünk egymaga elbarikádozza az utcákat, érdemes lenne megpróbálni, hogy a jelenlegi szabályok betartatásával nem lenne-e máris jobb a helyzet kicsivel.

© Egrinapok.hu 2006