closeA bejegyzés régen lett közzétéve, tartalma emiatt már érvényét veszthette.

TOP-6.1.5-16-EG1-2017-00002 Eger, Déli városrész közlekedésfejlesztése (Sas út)

Teljes egészében megújult, illetve megújul Eger egyik igen fontos összekötő útja, a Sas út. A terület mára egészen más arcát mutatja: nem csupán új útpálya és kétoldali, díszkövezett járda, hanem ezzel együtt zárt csapadékcsatorna és védett kerékpárút szolgálja az egriek, a városba látogatók közlekedését a beruházást követően. A Sas út az egri, déli iparterület megközelíthetősége szempontjából kulcsfontosságú, mind a vállalkozások, mind a munkavállalók számára. A beavatkozás célja Eger épített környezetének megőrzése és továbbfejlesztése, a helyi közlekedés fejlesztése, s a kerékpárosok és gyalogosok biztonságának növelése volt. A fontos közlekedési szakasz a beruházás végeztével új, 21. századi minőségben fogadja majd az autósokat, kerékpárosokat és gyalogosokat.

Főbb projekt adatok:

  • TSZ hatályba lépés: 2017. december 14.
  • Munkaterület átadás: 2019. március 11.
  • Kivitelezési szerződés szerinti befejezési határidő: 2020. július 31.
  • A projekt teljes költségvetése bruttó: 2.371.000.000.- Ft
  • Kivitelezés I. ütem (Károlyi Mihály úttól a Puky Miklós útig) nettó 941.138.222.- Ft (eredeti összeg: nettó 698.744.884 Ft) Kivitelező HE-DO Útépítő, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. – Penta Általános Építőipari Kft. (konzorcium)
  • Kivitelezés II. ütem (Puky Miklós úttól Mátyás Király útig) a kiviteli tervek rendelkezésre állnak

A Sas út I. ütemének rekonstrukciós munkája magába foglalja:

  1. Útfelújítás, kerékpárút- és járdaépítés, és zöldfelületek rendezését
  2. Az Eger patak hídszegély és korlát felújítását
  3. A csapadékvíz-elvezetést zárt csatornákkal
  4. A Sas úti ivóvíz gerinc- és bekötővezetékek cseréjét, a termálvízvezeték cseréjét a Sas út alatt
  5. A szennyvízcsatorna lokális javítási munkáit
  6. Gáz leágazó vezetékek cseréjét
  7. Vasúti csomópont felújítása, gyalogos és kerékpáros átvezetéssel

A Sas út a vasútállomás és Eger patak közötti szakaszon „faltól-falig” megújult. A kapubehajtókat mindkét oldalon az új járda kialakításához illeszkedő módon újították fel. Az utca páratlan számozású (északi) oldalán a nyílt csapadékvíz-elvezető árkot befedték, s helyette földalatti, 600-800 mm-es, beton csapadékvízcsatornát telepítettek, melynek aszfalt burkolata új kerékpárút-szakaszként szolgálja majd a bringásokat. Az útfelújítás összesen 780 méteres szakaszt érint, a kerékpárút pedig mintegy 800 méteren épült meg, becsatlakozva az észak-déli hálózatba.

Az eredeti I. ütemre vonatkozó szerződés kiegészítéseként a vasúti csomópont felújítása is megtörténik, amely tartalmazza a járda és kerékpárút vasúton történő önálló átvezetését.  Az alapszerződés szerinti munkák vonatkozásában módosításra kerülnek a rávezető szakaszok, amely alapján a Sas út déli oldalán a Puky Miklós utca és az Ady Endre utca közötti szakaszon, 120 méteren kiépítendő egyirányú kerékpárút helyett az északi oldalon a közel 100 méteres szakaszon épül ki a kétirányú kerékpárút második forgalmi sávja és a vasúti átvezetés.

A módosítás közlekedésbiztonsági szempontból előrelépést jelent, hiszen ezáltal a vegyes forgalom a vasúti átvezetésben is megszűnik, mivel a járda és kerékpárút fényjelzővel, sorompóval és korlátelemekkel oly módon biztosított, hogy tilos jelzésnél a kerékpárosok véletlen behajtását sem teszi lehetővé a vasúti pályára. További műszaki indoka a vasúti átjáró beemelésének, hogy az I. ütem építési engedélyében előírt kötelezettséget – miszerint az új kerékpárútnak a meglévő hálózathoz kapcsolódnia kell – közlekedéstechnikai és közlekedésbiztonsági szempontból a fenti megoldás szolgálja leginkább.

A Sas utat érintően a fejlesztés folytatódhat: a második ütem megvalósításához rendelkezésre állnak a kiviteli tervek, jelenleg folyamatban van a közbeszerzés kiírás előkészítése. Ennek eredményeként megújulhat az utca nyugati része a vasúti átjárótól a Mátyás király útig, amellyel a déli városrész egységes közlekedésfejlesztési programja valósulhat meg.

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával a Széchenyi 2020 program keretében valósulhat meg.