Kétirányúsították a Bajcsy-Zsilinszky utcai parkolót

By 2019. március 11. Közlekedés

Első ránézésre jelentéktelennek tűnő, ám közelebbről megvizsgálva mégiscsak fontos fejlesztés készült el a közelmúltban a Bajcsy-Zsilinszky utcán. Az itt található parkolónak a Belvárosi övezeten belüli része eddig egyirányú volt, és a Fellner Jakab utca felől ennek megfelelően csak bejárattal rendelkezett. Most ez változott meg, hiszen a bejárat mellé egyszer csak épült egy kijárat is.

Az izgalom az átalakítás miértjében rejlik, a kijáratnak ugyanis az Eszterházy tér rehabilitációjához van köze. Anno a tervet nézve elsiklottunk azon nem éppen lényegtelen részlet fölött, hogy az új teret már mindkét oldalról, tehát a Széchenyi és a Kossuth utcák felől is süllyeszthető pollerek határolják. Az eddig is ismert volt, hogy végre-valahára megszűnik a Líceum előtti parkoló, ennél viszont továbbmentek a tervezők és az átmenő forgalmat is minimálisra csökkentették. Ehhez kell az új kijárat a Bajcsy-Zsilinszky utcán, hogy a parkolóból ne kelljen a Széchenyi-Érsek kört megtenni távozáskor az autósoknak.

A fejlesztésnek van egy idézőjeles bánata, mégpedig, hogy csak az új sorompó miatt további parkolóhelyekkel csökkent a belváros kapacitása. Képünkön a fa tövében, hát mérsékelten jó helyen álló szürke autó helyén korábban 4 parkolóhely volt. A Kossuth Lajos utca felújításával további 17 parkolóhely szűnik meg (+5 mozgáskorlátozott hely is létesül, tehát összesen 22 hellyel lesz kisebb a választék) és erre jön rá még az Eszterházy tér lezárása. Még úgy is mínuszban leszünk, hogy a Rendőrfőkapitányság elé egyébként építenek 15+1 parkolót. Az irány ettől függetlenül tökéletes, mármint, hogy a Kossuth Lajos utcának is jót fog tenni a kevesebb parkoló autó látványa, az Eszterházy térről nem is beszélve, a probléma inkább az alternatíva megteremtésével van. A gépkocsik folyamatosan növekvő számával kezdeni kell valamit, és erre a Fürdőnegyedben – talán – idén épülő új parkolóház a távolsága miatt nem lesz válasz. Az örömteli, hogy adott pontokon nyirbáljuk a parkolókat, de ezt valahol máshol vissza kell adni, valószínűleg soha nem volt még ennyire időszerű, hogy ismét elővegyék és leporolják a Pyrker tér alatti mélygarázs tervét.

Másik aggodalmunk a biciklis közlekedés alakulása. Annak idején nagyon példásan rövid sorompót használtak a bejáratnál, hogy kényelmesen elférjen mellette egy kerékpáros, illetve felszedték a fekvőrendőr járda felőli részét is éppen emiatt. Most ez az új sorompó vészjóslóan hosszúnak tűnik, ezt jó lenne megoldani, például egy kis csapás építésével a sorompót kikerülve.

Az aggodalmakat félretéve, az új kijárat építése, és az azt indokolttá tevő Eszterházy tér átalakítása végtelenül örömteli történet, egy hihetetlenül impozáns terület van éppen születőben. Jó pár év múlva, amikor már megszoktuk az új Eszterházy teret, valószínűleg elborzadva gondolunk majd vissza rá, hogy ott egyszer parkoló állhatott.