Megjelentek az intermodális csomópont technikai részletei

By 2018. május 22. Közlekedés
closeEz a bejegyzés régen lett közzétéve, tartalma emiatt már érvényét veszthette.

Ahogy az talán sokak számára ismert, 2017. novemberében született egy megállapodás Eger és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. között arról, hogy megépül egy intermodális csomópont a városban. A terv már nagyjából ezer éves és most sem kell attól tartani, hogy majd ripsz-ropsz egyszer csak elkészül, az építési munkák ugyanis leghamarabb 2020-ban kezdődhetnek meg, míg az átadásra a legoptimistább forgatókönyv szerint 2022-ben lehet számítani. Hiszünk is, meg nem is az új csomópont létrejöttében, az tény mindenesetre, hogy a Magyar Építők oldalán május 21-én megjelentek a fejlesztés technikai részletei, lássuk hát ez alapján, hogy mit szánnak a belvárosba!

“Az átalakítás után a vasúti csomópont nagyobb jelentőséget kap – többek között buszstandokat is építenek benne – de fejlesztik a buszpályaudvart és a két létesítmény közötti közlekedési kapcsolatokat is.”

Azt már eddig is lehetett tudni, hogy a vasútállomás fejlesztése után is számolnak a jelenlegi buszpályaudvar megtartásával. Ez jól is van így, ha megszüntetnék ezt a csomópontot, azt jó eséllyel nagyon megsínylené a belvárosunk.

“A vasútállomásból alakítják ki a tömegközlekedés különböző eszközeit összekapcsoló csomópont főépületét. A tervek szerint az eddig használt létesítményt építik át és bővítik ki. Legkevesebb 11 helyközi és helyi buszindító állást építenek és minimum 4 leszállóhelyet alakítanak ki. Emellett 98 P+R parkolóhelyet is átadnak, illetve a peront is felújítják és akadálymentesítik. Az új központ hatékony működtetéséhez közúti kapcsolatokat alakítanak ki a Vasút utca-Állomás tér csomópontban, illetve a Deák utca-Hadnagy utca, a Vasút utca és a Mátyás király út területén.”

A közúti kapcsolatok fejlesztése a leírtak alapján még nem teljesen tiszta. Egy korábbi elő-megvalósíthatósági tanulmányban szerepel egy új út, ami a mai Raktár utcánál kezdődik, majd a Puky Miklós utcába torkollik, valószínűleg hasonlóról lehet szó itt is. A buszokat régen a vasútállomás ma kihasználatlanul álló hátsó részére szánták, az Ady Endre utca szomszédságába, ha valóban így lesz, azzal megoldódhatnak a most tapasztalható balkáni állapotok. Rettegünk viszont a 98 P+R parkolóhelytől, mert ilyenről is volt már szó korábban a város életében, de akkor ezt az Egervin egykori telephelyére vizionálták az illetékesek. Egy nagyon frekventált- és ennek megfelelően nagyon értékes telekről van szó, amit hatalmas kudarc lenne parkolóként hasznosítani. Igaz, lassan már ott tartunk, hogy mivel az önkormányzat máig képtelen megoldani a telek rendezését, ezért hamarosan egy parkolónak is jobban örülnénk a helyén…

A buszpályaudvar is jelentős fejlesztéseket kap:

  • legkevesebb 4 helyközi érkezőállást,
  • 10 indulóállást,
  • 10 tárolóállást
  • és 4 ideiglenes megállóhelyet építenek fel a buszoknak.

A két közlekedési fókuszpont összekötését egy 500 méteres kerékpárút kialakításával, közműkiváltásokkal, valamint a helybeli, illetve helyközi közösségi közlekedés kibővítésével és összehangolásával fogják elérni.

Örömteli módon marad hát a jelenlegi buszpályaudvarunk, csak, ha minden jól megy, akkor mérséklődik a terheltsége. Az nem szerepel a leírásban, és ez néminemű gyanakvásra adhat okot, de őszintén reméljük, hogy a munkába belefér a buszállomás felújítása is. Egy nagyon izgalmas és építészetileg bőven Eger minőségéhez illő házról van szó, ami csak a lelakottsága miatt számít ma a belváros egyik kevésbé barátságos területének. Ha kipofoznák, akár az egyik büszkeségünk is lehetne! Fontos részlet még a leírásban az 500 méter kerékpárút. Ennek úgy lenne igazán értelme, ha derékszögben haladva építenék meg, az Eszterházy tértől végig a Törvényház utca mellett, a bíróságtól pedig a Barkóczy út mentén a buszpályaudvarig. Ez ugyan kerülőnek számít annak, aki ténylegesen a vasútállomás és a buszállomás közt szeretne biciklizni, mert ekkor jobb lenne a Pyrker téren átlósan átvágni, de ilyen alanyból valószínűleg kevés lesz csak. A vonataink, legalábbis a Budapestre közlekedők ugyan alkalmasak biciklik szállítására, de a távolsági buszainkon ez sajnos máig nem megoldott – még ha amúgy nem is lenne pedig nagy ördöngösség a dolog. A derékszögű útvezetéssel viszont még egy kereszteződéssel közelebb hoznánk a bicikliseknek az Agria Parkot, aminek már komolyabb gyakorlati haszna is lenne a város életében, főleg, ha megépül a Kossuth Lajos utcán is a tervezett kerékpárút.

Szólj hozzá! 4 hozzászólás

Hozzászólás írása

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..