Skip to main content
Közlekedés

Városszerkezet-formáló beruházáskora készülnek

By 2016. november 15.5 hozzászólás

Két jelentős fejlesztés készül Egerben a közeljövőben, az egyik a közvetlen autópálya-csatlakozás lesz, a másik pedig az intermodális csomópont, erről szól a TV Eger pénteki híre. Kis időre félretettük kétségeinket ezzel a két, eddig már oly’ sokszor emlegetett projekttel kapcsolatban és úgy vettük, hogy amit megígérnek, az úgy is lesz, azaz belátható időn belül tényleg elkészülnek a fejlesztések. Itt merengtünk el azon, hogy mekkora változások előtt áll Eger, mindkét munka formál (vagy formálna) ugyanis a város szerkezetén.

m25

Kezdjük az M25-ös autópálya-összeköttetéssel. Mindenekelőtt iszonyat örömteli, hogy a legújabb tervek már saját autópálya lehajtóról szólnak, ez nagyságrendekkel elegánsabb megoldás mint a korábbi elképzelés, hogy Füzesabonynál lejövünk a pályáról a meglévő útra és csak Maklár előtt hajtunk rá az újonnan épülő elkerülőre. Nem tudjuk, mennyire indokolt egy saját lehajtó, ahogy a 2×2 sáv létjogosultságát is többen vitatják, de elegánsabb és ez vitathatatlan. Ezen az előkelőségen Egerbe érve persze egyből csorbítunk majd, a 2×1 sávos Kőlyuk út bővítése ugyanis nincs tervben, még csak a Mátyás király úti felére sem. Ez az alig fél kilométeres szakasz töri majd így csak meg, hogy végig legalább négy sávon érhessük el Eger belvárosát az autópályáról, Budapestről, Bécsből, Párizsból! Egy ilyen volumenű beruházásnál igazán hozzácsaphatták volna még azt a pár métert a nagy egészhez, de ha nem, hát nem, a pénz nagy úr ugye. Ha megépül az út, érdekes lesz viszont, hogy Eger déli „főbejárata” egy helyre központosul majd, a 25-ös útról és a Kistályai útról is az M25-re. Előbbi mellett ma gyönyörű romos és üres épületek fogadják az Egerbe érkezőket, utóbbira pedig az ipari park folyt úgymond rá. Érdekes kérdés lesz, hogy mit hoz az új út Eger határába, ipari épületeket ebbe az irányba is, vagy megjelenik esetleg a kereskedelmi funkció egy új hipermarket, vagy bevásárlópark formájában. Ha kéne, előbbire tippelnénk, úgy tudjuk elképzelni, hogy előbb-utóbb beépülnek a leendő út folytatásában álló területek is üzemekkel. Persze ebben jelentős szerepet játszhat majd az is, hogy a város megszerezte ezt a nagy részt a MÁV-tól, így hamarosan talán hasznosítani is tudja ezeket a földeket.

Összpontosulna a város főbejárata

Nagyobb változás lesz várható az esetleges intermodális csomóponttal. Örömteli lesz, hogy a mostanihoz képest jelentősen csökken majd a forgalom a szűken vett belvárosban, a Pyrker tér szinte fellélegezhet majd, ugyanakkor rengeteg gyalogost is elvesztünk ezzel a beavatkozással, ami már nem lesz ilyen örömteli. A buszpályaudvar kiköltöztetése gazdasági oldalról nézve kisebb öngyilkosság, úgy a belváros egésze, mint a szűk környék és az Agria Park szemszögéből nézve. Ha nagyobb mennyiségben állna rendelkezésre pénz, persze nem is történne meg mindez. Vagy lenyomhatnák a föld alá a pályaudvart, vagy a vasútállomással együtt kipaterolhatnák azt a város legszélére, ahonnan egy mini metró hozhatná be az utasokat a belvárosba. Nem mi találunk ki ilyeneket, Eger elképzelése volt egy hasonló még amikor 2010-ben Európa Kulturális Fővárosa szerettünk volna lenni. A grandiózus tervet mindössze az indokolta, hogy az embereket nem szabad a belváros peremén letenni, be kell hozni őket a lehető legközpontibb területre, hogy sétáljanak, nézelődjenek, fogyasszanak. Gyalogosok nélkül a városrész gazdasága megrogy majd, jól ismert példa erre a budapesti Rákóczi út. A gyalogosokat metró szállítja a föld alatt, a felszínen autók sorakoznak, az eredményt pedig bárki láthatja. A Barkóczy utca és környéke könnyen a Rákóczi út sorsára juthat, persze azzal a különbséggel, hogy nálunk az autós forgalom nem nő majd meg, sőt, épp ellenkezőleg. A buszpályaudvar költözésével a városrész szépen-lassan egy, az Egészségház utca környékéhez hasonló belső lakóövvé válhat majd, ami persze nem biztos, hogy a hátrányára válik majd. A történelmi városmag ugyanakkor várhatóan keservesebben érzi majd meg, hogy a Széchenyi utcától 300 méter helyett 1,5 kilométerre lesz a pályaudvar. Szintén keserű jövőkép, hogy a Deák Ferenc úti villasor is áldozattá válhat, az erre közlekedők ugyanis komoly vásárlóerőt jelentenek majd, amire életszerű, hogy válasz is érkezik. A baj nem is ezzel van, hanem a vásárlóerő milyenségével, luxusmárkák megjelenése helyett rémálmainkban már látjuk, ahogy butiksorrá válik ez az impozáns része Egernek és fogkrémért állunk majd sorban az egyik villában kialakított százforintosban. Érdekes lenne, ha keletre nyitnák ki a csomópontot és az utazóknak így az Érsekkerten keresztül kéne megközelíteniük a területet a belvárosból. Errefelé igencsak korlátolt a kereskedelmi egységek lehetősége, fura lenne, hogy hová csoportosulna át a mostani Barkóczy-Törvényház kínálat.

Csendes lakóövezetté válhat a Barkóczy utca

Mind az autópálya csatlakozásra, mind az intermodális csomópontra szükség van, ez nem is kérdéses. Előbbi várhatóan csak előnyére válik majd Egernek, utóbbi kicsit belekavar majd a város életébe, ugyanakkor ez is egészséges dolog, egy város mindig változik, formálódik. Ha valóban megvalósulnak a fejlesztések, óriási feladat lesz az akkori szakembereknek, hogy a város jövőjét tekintve helyes irányba tereljék ezt a változást. Az akkori egrieknek meg különleges lesz végignézni, ahogy adott pólusok egyszer csak helyet változtatnak a városon belül.

Szólj hozzá! 5 hozzászólás

  • Peti szerint:

    Érdekes, hogy mindig csak arról olvasni, hogy a jelenlegi buszpályaudvar területe, hogy fel fog szabadulni , nem lesz dugó nyugi lesz stb. viszont ott a másik oldala, hogy vajon mi lesz az Ady Endre – Hadnagyút környékkel, ami már most, reggel és délután teljesen be van állva. Szóval ez nem megoldás, hanem átrakjuk a problémát egy másik helyre ahol már szintén majdnem fent áll. Az, hogy egy helyen lesz a vasút és a busz az mindenképp egy jó ötlet, de kíváncsi leszek a kivitelezésre, mert ha úgy valósul meg mint ahogy a spár előtti plakátokon látni ( a vasút átkerülne az ady oldalára) az egy teljes hülyeség. Mindenesetre ez a jelenlegi helyén való átalakítása a buszpályaudvarnak, esetleg süllyesztése nem is rossz ötlet.

  • Lajos Sári szerint:

    Az M25 már több mint harminc éve „épül”, az I.Cs. még nincs egészen tíz éve…:(
    A metró pedig – kicsit más formában és céllal – úgy negyven éves ötlet.
    A jelelegi buszpu.-t a helyi buszok egy részének – az azt jelenleg is érintő vonalaknak – a városközponti csomópontjaként kell meghagyni! Ezzel is felére csökkenne a környéket terhelő buszforgalom, viszont néhány – az I.Cs.-nél pl. szükségszerű – P+ R kialakításával így nem sérülnének a turisztikai és a belvárosi kereskedelmi érdekek sem. E témához kapcsolódóakról már évekkel ezelőtt is írtam, e cikkhez pedig szándékom írni az EN oldalán. :)
    Amúgy szép – de sajnos :( egyenlőre még mindig csak – e l k é p z e l é s e k ! ! ! ;)

  • Lázár Béla szerint:

    Feltehetőleg sikeres beruházás ebből adódóan az Állomás tér megvásárlása, kisajátítás előtt!

  • Hadházi Péter szerint:

    Ezer meg egy éve ámítják Eger lakosságát ezekkel. Hiszem ha látom. Szerintem nem más az egész, mint parasztvakítás. Közelednek a választások a narancsbőrt eresztett vén komcsik igérgetnek fűt fát vadvirágot, hogy a székükben maradjanak!

  • Kis Èva szerint:

    ICS-vel kapcsolatban megkèrdeznèm, hogy megnèztèk-e a terveket az Önkormànyzatnàl? Valaki olyan aki èrt is a közúti tervezèshez? Èpítèsi osztàly vagy hasonló? A buszpàlyaudvar forgalmàt a Raktàr utcàn szeretnèk be ès kiengedni. 3 sàvon. Azon az utcàn ahol kèt szemèlyautó alig fèr el egymàs mellett. Most vègkèpp, mivel felfestettèk a kerèkpàrutat. (Megjegyzem borzasztóan balesetveszèlyes módon oldottàk meg, kisebb csoda hogy nem törtènt mèg baleset) Minden èpületet meghagynak, gondolom a felvàsàrlàsra nincs pénz. A buszok körbe gurulnak a hàzak körül. Így viszont annyi törtènik, hogy nem azok fulladoznak akik a Barkóczi úton lakanak, hanem akik a Raktàr utcàban ès a Hadnagy úton. Reggel ès dèlutàn màr most is elviselhetetlen zaj van, ès forgalom. Ugyanúgy iskola van 50 m-en belül. Ezekkel a tervekkel semmit nem nyer a vàros, csak odèbb tolja a problèmàt nèhàny sarokkal. Logikusabb lett volna a vasútàllomàssal szembe a most lebontott üzem helyère tenni a buszpàlyaudvart. Onnan azonnal fordulhattak volna a buszok a nègy sàvos fôutakra, a 25-ösre ès a Deàk Ferencre.