Közlekedés

Így javítanának a belváros közlekedésén

By 2015. október 2. 3 hozzászólás
closeA bejegyzés régen lett közzétéve, tartalma emiatt már érvényét veszthette.

Komoly gondok vannak Eger belvárosában a közlekedéssel – viszonylag egyértelmű dolog persze ez, nem tettünk most túl nagy felfedezést vele. Elég csak kiülni egy teraszra a Széchenyi utcán, és perceken belül megtapasztalhatjuk, hogy autósok, biciklisek és gyalogosok oda-vissza zavarják egymást, a jelenlegi helyzet senkinek nem kedvező. A probléma oka a sétálóbelvárosban rejlik, sétálóutca helyett nálunk komplett belváros lenne papíron gyalogos övezet, ez a valóságban persze kivitelezhetetlen. A minden fél számára kedvező (vagy akár csak elfogadható) megoldást ezidáig senkinek nem sikerült megalkotnia, de örvendetes, hogy legalább jelenleg is dolgoznak rajta városunk vezetői. Egyszer majd hátha.

Alább megmutatjuk a javasolt változtatásokat, ezeket januártól léptetné hatályba az Önkormányzat. Hangsúlyozzuk a feltételes módot, mind a leírtak, mind a bevezetés ideje csak ajánlás ugyanis, végleges döntés egyelőre még nem született. Érdeklődőknek viszont már jó iránymutató lehet az alábbi lista is, nem húzzuk tovább az időt, lássuk milyen lenne a belváros közlekedése a közeljövőben.

DSC_4986

  • Célszerű a teljes belvárosra vonatkozóan egy új rendeletet alkotni, mely egységesen kezelné a korlátozott forgalmú területeket, de úgy, hogy a lakcím, a telephely alapján a belépési pontot és a területen belüli közlekedési útvonalat az engedélyező meghatározza.

Teljesen jó elképzelés, megszűnne vele a céltalan kószálás a belvárosban, meghatározott útvonalon lehetne csak autózni A-ból B-be a történelmi város határain belül.

  • A korlátozott övezetet kibővítjük, a zónába tartozna a Gárdonyi Géza tér egészen a Zalár utcai belépési ponttól, a Dobó utca a Harangöntő utcai belépési ponttól, illetve a Végvári vitézek tere is a Mecset utcai belépési ponttól. Vizsgálandó, hogy a Dr. Hibay K. utcánál a szálloda előtti terület is az övezet része legyen, így a felesleges tolatómozgások megakadályozhatóak.
  • Közgyűlési döntéstől és költségvetési forrástól függően a korlátozott forgalmú zóna többi belépési, illetve kilépési pontján is beléptető rendszert szükséges a következő időszakban kialakítani a „Zöld város” projekt keretében. A zónába való behajtást korszerű technológiájú eszközökkel segítjük, a belépéseket és a kihajtásokat ellenőrizzük.

Már-már európai megoldás kezd körvonalazódni a fenti sorok alapján. Nem tábla akadályozná már meg a behajtást, hanem egy picit hightechebb technológia? Várjuk!

  • Az észak – déli átközlekedés megakadályozása céljából „Gyalogos és kerékpáros övezet”-et jelölünk ki a Centrum Áruház keleti és nyugati oldalán. Vizsgálatra javasolt a Foglár utca 2-4 szám előtti útszakasz egyirányúsítása a Széchenyi utca felől.
  • A napközben illegálisan parkoló autók kiszűrése és a zöldterület rongálások megszüntetése érdekében a tömbbelsőkben is elsősorban a gyalogosok és kerékpárosok élveznének előnyt. Az alkalmas burkolt területeken Gyalogos-kerékpáros zónát jelölnénk ki.

Ez lehetne az első lépés a tömbbelsők hasznosítására! Első körben már eltűnnének az autók, második körben megújulhatnának a homlokzatok és végül, de nem utolsó sorban parkosíthatnák az ekkorra már szépséges keretbe foglalt udvarokat.

  • Az övezeten belül várakozási területeket kell meghatározni (Bajcsy-Zs. u., Eszterházy tér, Foglár utca, Végvári vitézek tere) ezen túl a megállásokat, hosszú idejű várakozásokat tiltani szükséges. Lehetséges forgalomtechnikai eszköz a „Korlátozott várakozási övezet” 10.00 — 20.00 óra közötti bevezetése.
  • Az áruszállítási idő, mely engedélyhez nem kötött 04.00-10.00 óra közötti időszakra korlátozódna. Ezen túli áruszállítás indokolt esetben külön kérelem és engedély alapján történhetne, azonban az engedély díjköteles lenne mind konkrét, mind változó forgalmi rendszám esetén.
  • A Korlátozott forgalmú belváros belépési pontjainál rakodási pontokat jelölünk ki (Fellner J. u., Bajcsy-Zs. u., Zalár u.) a zavartalan árufeltöltés biztosítása érdekében. Ezen rakodási területek a behajtási engedélyhez nem kötött áruszállítási időn túl is igénybe vehetők.

Biztos jó lesz, bár ezt nem igazán tudjuk elképzelni. Mármint olyan pontot, ahol rendeltetésszerűen teherautók állnak a belvárosban. Amíg az áru nem tanul meg repülni, persze szükség lenne ilyesmire, de elképzelve akkor sem szép látvány.

  • A kereskedelmi szálláshely szobánként 1 db változó forgalmi engedélyre igényelhetne behajtási engedélyt, díj megfizetése mellett.
  • A felesleges behajtás és indokolatlan belvárosi közlekedés visszaszorítása érdekében a taxi, az ételszállító, a futárszolgálat ugyancsak díjfizetés mellett jogosult behajtási engedélyre, azonban ezen szervezetek csak a szolgáltatás végzéséhez elengedhetetlenül szükséges ideig tartózkodhatnak az övezeten belül.

Ezzel az utolsó ponttal nem annyira értünk egyet. Az addig mindenképp támogatandó, hogy a futárok és taxik csak a cél érdekében, a feladat teljesítéséhez szükséges ideig tartózkodjanak a szűk belvárosban, de a díjfizetést már nem tartjuk jó ötletnek. Ezek a szolgáltatók relatíve jól ellenőrizhetőek útvonalaikat tekintve, plusz díjjal megnehezíteni a dolgukat nem baráti dolog. És ugyanígy a belvárost sem jó ötlet megutáltatni a szolgáltatókkal. Nem érezzük annyira meghatározónak ezen járműveknek a számát, hogy indokolt legyen a plusz megfizettetésük.

  • A rendezvények előkészítése, kiszolgálása során felesleges gépjárműmozgások tapasztalhatóak, ezért az áruszállítási időn túli behajtás ugyancsak engedély kiadásához kötött.
  • A jelenleg hatályban lévő önkormányzati rendelet szerinti lakossági, intézményi, vállalkozási behajtási jogok nem lennének indokolatlanul szigorítva, azonban egy új intelligens rendszer bevezetése megakadályozná az illegális behajtásokat. A rendeleti szabályozás ellenőrzését, a Közterület-felügyelet munkáját a már most is működő, illetve a jövőben telepítendő térfigyelő kamerák segítenék. A kibővített területű, korlátozott forgalmú belvárosban járőrpárok jelenlétével szükséges az új rendeletben meghatározott forgalmi rend szigorú ellenőrzése.

Szólj hozzá! 3 hozzászólás

  • toro szerint:

    erről a “Zöld város” projektről ti tudtok valamit?

  • Z!. szerint:

    Dicséretes de nem értem, más városokban rendesen működik. VAN RENDÖR!! és KÖZTERÜLET FELÜGYELŐ!! őket segítve néhány kamera.
    A ki – belépő pontokon, illetve olyan helyeken ahol jól ellenőrizhető ha esetleg valaki épp parkol. Más városokban pillatokon belül ott van a rendőr és biztosítják a gépjármű vezetőt hogy segítse a városi kaszát nem kis summával. ( 30e – 150e Ft). Prágában állandó rendőr jelenlét van a belvárosokban – oda-vissza járva. Itt is láttam, de csak kocsikáznak.. el is fordítják a fejüket ha kocsit látnak.
    A kamera behajtásnál rögzít, így látható a rendszám akár automatikusan le ellenőrzi hogy van rá engedély ( mint a traffipax ). Ha nincs küldi a rendőrt hogy tessékeljen ki és átadja a fent említett díjbekérőt. Amenyben csak áthajt vagy elmegy a helyszínről, amíg megérkezik a rendőr, jöhet a szerelmes levél fotóval.
    A Hibai út és a Fazola egy nagy rally övezet, reggel 7-8 közt egy áthajtási pont – nagy sebességgel, azoknak akik nem szeretnek kerülni és a Servita út( Szúnyog köz után ) is kétirányú lett hiába ott a tábla. Ugyan ez történi 16- 17:30 közt, pláné mikkor a szülő úgy viszi a gyerekeket az óvodából, hogy elé parkolnak és utána tologatva hátha elütik a másikét, nem beszélve arról hogy mint ezt egyirányú utcában teszik.

Hozzászólás írása

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..