Belvárosi rehabilitáció

Ezért nem ellenezzük a parkolóházat

By 2013. január 29. 7 hozzászólás
closeA bejegyzés régen lett közzétéve, tartalma emiatt már érvényét veszthette.

Előző véleménykifejtős cikkünk nagyjából sikeresnek volt mondható, egyik célját legalábbis mindenképp elérte, mégpedig, hogy a lehetőségekhez mérten szélesebb körben kapott hangot egy kerékpárútról szóló politikamentes vélemény. Külön örültünk minden olyan hozzászólásnak is, ami nem a rutinszerű ellenzésből fakadt, hanem érvekkel alátámasztva, az írója személyes meggyőződését tükrözte – függetlenül attól ugye, hogy a tárgyalt beruházás mellett, vagy az ellen szólt. Jelen cikkünkben egy másik megosztó projektelemről fejtjük ki az álláspontunkat, a kérésünk ugyanaz, mint a kerékpárútnál volt: ha valaki szeretné leírni a véleményét, akkor azt kulturált módon tegye meg, hogy ne keletkezzen csatatér a cikkből. Téma az új parkolóház.

Parkolóház

A külseje

Kezdjük a legelején, ami kikerülhetetlen egy parkolóház esetében, megjegyezni, hogy nem lesz szép. Sokan hangoztatják, hogy hogyan fog illeni egy ilyen betonkocka a történelmi városmag szélére, nos, sehogy, tény és való, hogy az épület már a látványterveken sem számít mutatósnak. Azt viszont el kell mondani a tervező védelmében, hogy parkolóházat viszonylag nehéz szépet építeni, Amszterdamban láttuk életünk első, és mondjuk azóta utolsó kerékpáros parkolóházát, hát mi az, ha nem modern gondolkodás és környezettudatosság, viszont az is ugyanolyan durva betontömb volt, ha nem, még csúnyább is, mint a mi autóknak szánt társa. Megoldás persze mindenre létezik, mi is el tudtunk volna képzelni egy automata parkolót a föld alá, amiből pusztán egy behajtó látszik a felszínről, ilyenből egyébként tudtunk szerint jelenleg egy darab található Magyarországon, Budapest közepén, a Bazilika mellett. Azt is említsük meg továbbá, hogy az Árva köz soha nem számított szép részének Egernek, kórház bejáró, szedett-vetett üzletek, tömény keleti hangulat, amit egy esetlegesen létrehozott új közparkkal nem lehetett volna esztétikussá varázsolni, és amin véleményünk szerint a parkolóház sem ront már nagyságrendekkel tovább. Sőt, legalább takar is kicsit a környezetéből.

A funkciója

Funkciójában érdekes helyzet áll fent, egyszerre halljuk ugyanis azt a véleményt, hogy összességében kevesebb parkolóhely lesz a belvárosban vele, mint eddig volt, mi értelme van akkor, valamint azt a hozzáállást, hogy ahelyett, hogy kitiltanák a városmagból az autókat, parkolóházat építenek nekik benne. A számokkal nem vagyunk tisztában, azt tudjuk ugyan, hogy most mennyi parkolóhely fog születni, de, hogy pontosan mennyi szűnik majd meg, arról nem jutott el hozzánk megbízható adat. Azt viszont be kell látni, hogy ettől messzebb nem lehetne kivinni a parkoló autókat a szűken vett belvárosból. Hiába merültek fel olyan ötletek, hogy  a volt tánciskola felsővárosi épülete mellett jobb helye lenne egy ilyen beruházásnak, erről talán érezzük, hogy már papíron is életképtelen elképzelés, legalábbis a mostani funkcióhoz – a lakótelepnek attól lehet, hogy jól jönne.

A hatása

Ahogy az elején írtuk, tudjuk, hogy már funkciójából adódva sem lesz szép a parkolóház, viszont nézzük meg azt, hogy városképi szempontból mégis mennyit segít Egernek. Az csak hagyján, hogy felszámolják miatta a Zalár utcai parkolókat, ami egyébként sokat dob majd a szakasz megjelenésén, de megszűnik a volt halpiac területén lévő parkoló is! Az ugyanis már megszokott, hogy egy ormótlan barna kocka van a Dobó tér szomszédságában, de a legfájdalmasabb az volt, hogy ezt még egy viszonylag nagyméretű parkolóval is tetéztük közvetlenül a főtér mellett. A parkolóháznak hála megszűnik az autótenger Dobó szobrától pár méterre, és hiába tartunk igazából tőle, hogy a helyén majd egy pangó tér fog kialakulni, már akkor is inkább pangjon egy díszköves tér semmint, hogy autóparkolóként funkcionáljon.

Általában a megjelenésről szólnak a rehabilitáció elemei, megannyi homlokzatfelújításon túl rendezett képet kap a patakmeder, megszépül több köztér, utca, és rutinból hajlamosak vagyunk ezt várni a parkolóháztól is, mármint, hogy szép legyen. De ha megpróbálunk más szemmel nézni rá és nem látnivalót, hanem funkciót keresünk benne, akkor talán nem annyira vészes a helyzet, mint sokan gondolják, noha meglehet, hogy a jelenlegi helyzettől ilyen téren valóban visszalépés történik majd, értjük ezt az összességében kevesebb parkolóhelyre. Minden negatívuma ellenére, az autóktól felszabaduló területek miatt a magunk részéről mi mégis pozitívan állunk a megépüléséhez, összességében úgy érezzük, hogy kevesebbet vesztünk, mint nyerünk vele.

Szólj hozzá! 7 hozzászólás

  • Nándi szerint:

    Sok minden tetszik a belvárosi rehabilitációból. De személy szerint bíróság elé állítanám azt, azokat, akik ezt a projektet kitalálta, megtervezte, megépítetti. Eger nem egy túl nagy város, senkinek nem törik el a lába, ha 30 másodperc helyett, 3 percet kell gyalogolnia, hogy a piacon, vagy a sétáló belvárosban legyen. Nem illik egy történelmi város központjába, ahol a műemléki hivatal még azt is megmondjak milyen legyen egy ház kapujának a színe.
    Ez engem e Foglár u.-i lakóházakra emlékeztet. NEM ILLENEK ODA! HÁT EZ SEM!
    Szerintem.

    • laport szerint:

      Ahogy Sasi írta, az a rész eddig sem volt egy matyóhímzés. Az eddigi üres placc, a piaccsarnok, a kórház, a volt áfész épület a szomszédos jellegtelen épületek… Ez a betonkocka nem fogja feldobni a környéket, de nem is ront rajta. És ha találnak neki valami barátságos festést, esetleg körbeveszik fákkal, az sokat tompíthat a rondaságán.
      Én majd a megnövekedett forgalomra leszek kíváncsi. Bár ha csak a Zalár utcai, a Centrum mögötti és a Szúnyog közi parkolókat szüntetik meg, akkor nagy változás nem lesz, mert az oda behajtók többségének eddig is ezen a részen kellett keresztülhajtani.

  • Sanyikááám szerint:

    Hát ha nem lesz parkoló csak ez, érdemes lesz a városba biciklivel járni, mert hely tuti nem lesz benne.

    A cikk írójának meg csak annyit, hogy utazgasson kicsit nyugatra, Budapesten van egy liftes megoldás…hát a legjobb megoldás, ha a teljes mélygarázs MÉLYEN van, tehát a Földben és nem látszik ki belőle csak a lejáró és a szellőztetők valamint gyalogos felvonók kijárata. Megsúgom, ilyen elég sok van Magyarországon. Ilyen például, SOPRON városban, kapaszkodj meg, 7 szintes mélygarázs üzemel, tetején egy parkkal. Azt nekem ne mondja senki, hogy a Piac épülete nem szép. Az egyetlen épület Egerben, ami díjakat is kapott. Az pedig, hogy egy kis park nem mutatna jól a kocka helyett? Dehogynem, nagyon is jól mutatna, hiszen pont te írtad, hogy egy két fával és festékkel fel lehet dobni. Nos a legszebb egy park lett volna.
    Egyébként Nyugaton már nem építenek, hanem BONTANAK ilyen felszín feletti ocsmány garázsházakat. Ez a múlt nem a jövő.

  • szürke bambusz szerint:

    Szerintem kellene még egy parkolóház a Dobó térre, akkor meg lenne az összhang. Sőt a Széchenyi utca sétáló részét újra meg kellene nyitni a forgalom előtt, mert akkor kisebb lenne dugó pl a négysávoson. Minden belvárosi bolt elé parkolót! :) Ha az Árva köz soha nem volt szép, de most már nem is lesz úgy 100 évig amíg a betonkocka el nem málik. Ez felfoghatatlan hogy hogy engedélyezhették ezt a betonkockát a belvárosba. Bele kéne írni a tervező(k) és engedélyező(k) nevét/nevüket a betonba hogy örökre megszégyenüljenek. Ha ez nem lenne akkor nagyon tetszene az egész belvárosi rehabilitáció!

  • Ági szerint:

    Nagyon rossz hozzaallas az,ha a kornyezetunkben valami nem tul szep,ez esetben a szomszedos hazak,akkor mar ugyis mindegy,rontsunk meg a helyzeten.Ehhez az undorito,gusztustalan betonkockahoz kepest a Centrum aruhaz maga a Versailles-i kastely.Sem festes,sem fak nem fogjak enyhiteni azt a bunt amit a belvaros ellen elkovettek.Megdobbento hogy,valakinek fontosabb az auto,es a parkolas mint Eger szepsege.

  • Thomas E. szerint:

    Hogy mennyire volt okos dolog ezt építeni a centrum-parkoló helyett, azt majd csak a gyakorlat fogja megmondani, addig csak találgatni lehet. Talán jobb lesz, talán nem. De ettől távolabb vinni a parkolót… Ti sem gondolhatjátok komolyan!
    A mélygarázs-fanok figyelmébe: Egerben a patak és az óriási pincerendszer miatt nem lehet mélygarázst építeni…

Hozzászólás írása

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..