Kereskedelem

Üresedő élmény Eger szívében

By 2012. július 17. 1 hozzászólás
closeA bejegyzés régen lett közzétéve, tartalma emiatt már érvényét veszthette.

Amióta létezik a blogunk, igyekszünk a magunk módján és a magunk méretében segíteni Eger kereskedelmét – írunk üzletnyitásokról, ingyen bemutatkozhatnak nálunk boltok, egyszóval bármit megteszünk, amivel kicsit is segíthetjük a helyi kereskedőket. Érdekes helyzet áll fent viszont a plázával, amit egyrészről ugyan szeretünk, másrészről viszont némi ellenszenvvel kezelünk, mert úgy érezzük, hogy nem mindig a város hasznára van. Sőt.

Különleges helyzet tapasztalható a bevásárlóközpontok körül, mert bár igen szigorúan szabályozott egységként működnek, mégis közösségi tér szerepet töltenek be a városok életében. Nem csak a helyiek, de a turisták is előszeretettel keresik fel őket, jó ugye hűtött-fűtött térben, egy tető alatt mindent megtalálni. Innentől viszont, hogy inkább hasonlítanak városrészre, mint üzletre, akaratlanul is kihatással vannak a városkép megítélésére. És valljuk be, a mi bevásárlóközpontunkból nehéz jó szájízzel távozni. Az, hogy a nyitáskor jelenlevő 100 üzletből jelenleg 70 maradt, várható volt, Eger lakosszámához képest aránytalanul nagy üzletkínálat található már csak a történelmi belvárosban is, akkora, amit a turistaszezon éppen, hogy-, az utószezon viszont már nem tud önmagában fenntartani. Na meg, nem mellékesen a fővárostól is karnyújtásnyira vagyunk kis túlzással – expressz busszal óránként, vonattal pedig kétóránként tudunk feljutni Budapestre, persze csak, ha egyhuzamban szeretnénk utazni. Átszállással átlagban fél óránként indul valamilyen jármű a “nagy falu” irányába, ez több helyi járatú busz indulásától is gyakoribbnak számít. Ez azért fontos, mert Eger, és benne így az Agria Park is elvesztette azt a kereskedelmileg domináns szerepet, ami a 18 vidéki megyeszékhelyből 12-13-nál megtalálható.

Lényeg a lényeg, hogy a bevásárlóközpontunk stabilan belőtte magát egy 2/3-os telítettségre, amivel alapvetően nem is lenne gond. A probléma abban rejlik, ahogy ezt a helyzetet kezelik, a pláza ugyanis nyíltan felvállalja, hogy gyakorlatilag pang az emelete, sötét, lefóliázott kirakatok várják a látogatókat, mint egy szellemvárosban. Nagy bevásárlóközpontok megoldják ezt gipszakarton fallal, amire anyagi helyzettől függően még mintát is lehet nyomtatni, és így a vásárló csak egy falat lát, fogalma sincs róla, hogy mögötte üres üzlethelyiség bújik meg. Nem csak fővárosi gyakorlat ez, nyitásakor még az Agria Park is ügyesen alkalmazta ezt a trükköt egyébként. Nem ennyire esztétikusan, de a kirakatok reklámmal való lefóliázása is ezt a célt szolgálhatná továbbá, csak úgy kell megalkotni a grafikát, mintha az világ életében ott lett volna, és nem csak egy becsődölt boltot takarna.

Az elrejtés a legnagyobb hiányosság a plázánkban, olyan hiányosság, amivel további vendégeket veszít az áruház, a kimondottan nyomasztó térben ugyanis kellemetlen érzés sétálni. A fent leírt gyakorlat a legreálisabb “megoldás” a pláza gondjára, de rugaszkodjunk el a földtől, és nézzük meg, hogy mi hiányzik igazából az Agria Parkból. Először is egy olyan gyorsétterem, ami nem csak a betévedt fiatalokat eteti meg, hanem ami önmagában is vonzerőt jelent. Kicsi ország vagyunk, így összesen csak négy nagynevű gyorsétteremlánccal bírunk, ebből az egyik megtalálható Egerben (McDonald’s), egy másik még a nyitáskor megtalálható volt a bevásárlóközpontban (Subway), a másik kettő viszont a megyéből is hiányzik. Nyilván, a KFC-ről és a Burger King-ről van szó. Ha az etetéssel meglennénk, egy elektronikai cikkeket forgalmazó áruházat kéne bepakolni az emeletre, ami szintén hiánypótló lenne az egész városban. Ilyen téren el van átkozva egyébként a Park, korábban Electroworld és PhotoHall is megtalálható volt az első szinten, időközben viszont mindkét cég csődöt jelentett és kivonult az országból. Még így is maradt azonban kínálat, Saturn, Euronics Mega, illetve Media Markt is található hazánkban, ezek mindegyikéért a fővárosba utazunk jelenleg. Ha már bevásároltunk, nézzük a szolgáltatásokat, ami az utóbbi időben szintén megritkult a bevásárlóközpontban. Két bank vonult ki a plázából, ezek helyett hamarosan nyílik egy új pénzintézet, valamint a Tigáz ügyfélszolgálati irodája is befészkelte magát a földszintre, gyermekmegőrző viszont nyitás óta nincs a házban. Nem mintha máshol olyan nagy igény lenne rá, de akkor is jobban festene egy játékokkal teli szoba például a torony mellett, mint a mostani bezárt étterem rácsos ajtaja. Az utolsó kezelendő dolog a parkolás, és annak ideje, díja, fizetési módja lenne, gyakorlatilag az egész rendszer újragondolásra szorul.

Magát a plázát szeretjük, mert letagadhatatlan, hogy napjainkban alapvető elvárás a megléte egy megyeszékhelyen. Annak kiváltképp örülünk, hogy az Agria Park nem állt be a sorba, és a vidéki tucatplázák helyett valóban egyedi, Egerhez igazított arculatot öltött magára. Az is dicséretes, hogy nem adja fel az elveit, és nem enged betelepülni szedett-vetett üzleteket, pusztán helykitöltés céljából. Mindezek ellenére viszont a jelenlegi helyzetben egyre több egri lakos kerüli a létesítményt, és sajnos a turistáknak sem szép emlékként maradnak meg az ürességtől pangó épületrészek. Némi rásegítéssel valódi jelentéssel bírhatna a szlogen, és élménnyel találkozhatnánk Eger szívében, jelenleg viszont inkább ironikus az üzenet, semmint csalogató.

Szólj hozzá! One Comment

Hozzászólás írása

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..